פגיעה עצבית – אחוזי נכות

פגיעות עצביות נמנות על הנפוצות מבין נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים. מדובר בפגיעות שיכולות להתקיים בעמוד השדרה ובמוח וכן להזיק למערכת העצבים ההיקפית המגיעה אל הגפיים העליונות והתחתונות, וכרוכה בתסמינים רבים המשפיעים על איכות החיים, יוצרים סבל וגורמים לפגיעה ביכולת לעבוד ולהשתכר.

בעת תביעה משפטית כנגד חברת הביטוח ייפסקו בגין פגיעה עצבית אחוזי נכות על פי חוות דעת של מומחה מטעם בית המשפט. במקרה שהתביעה מוגשת כנגד הביטוח הלאומי הרי שיהיה צורך לעמוד בפני ועדה רפואית כאשר מומחים שונים יקבעו את אחוזי הנכות של פגיעה עצבית.

יש להבין כי חברת הביטוח תעשה לרוב ככל שביכולתה על מנת להקטין את שיעור הנכות וזאת באמצעות מומחים מטעמה שיפסקו אחוזים נמוכים יותר. על כן, במקרים רבים חשוב ללוות את הפנייה אל חברת הביטוח בחוות דעת של מומחים מטעמכם עוד לפני שהדברים מגיעים לבית המשפט. יש לציין כי גם על הקביעות של הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי ניתן לערער בערכאות שונות על מנת להביא להגדלה של אחוזי הנכות. מטבע הדברים, ככל שמדובר באחוזי נכות משמעותיים יותר כך הפיצויים והסיוע אשר לו תהיו זכאים יהיו גבוהים יותר.

 

סוגים שונים של פגיעות עצביות

ישנם סוגים רבים של פגיעות עצביות עקב תאונת דרכים כגון זעזוע מוח, פגיעות עצביות בגפיים עליונות ותחתונות, פגיעות קוגניטיביות, התפתחות של אפילפסיה בגין תאונת הדרכים, דימום תוך גולגולתי ועוד. לחלק מהפגיעות יש השלכות שמעבר לפן הנוירולוגי ויכולות להתבטא בתסמינים שונים, החל בבעיות אורתופדיות ועד פסיכיאטריות.

כך למשל, פגיעות עצביות של הגפיים יכולות לערב את חוט השדרה או חלקים מקומיים במערכת העצבים שמגיעה אל הרגליים והידיים, כאשר התסמינים המתלווים לפגיעות אלו יכולים להיות חולשה של הגפיים עד כדי שיתוק, כאבים, תחושת נימול ועוד. בנוסף יכולה להיגרם בגין פגיעה עצבית ברגל נכות הקשורה לשליטה על הסוגרים ואף למערכת הנשימה, וזאת בהתאם למערכות ולאיברים נוספים הנפגעים כתוצאה מהתאונה.יש לציין כי בבחינת אחוזי הנכות מתבוננים לעומק על העצבים שנפגעו ועל השלכות הפגיעה על איכות החיים ועל היכולת לתפקד. למשל יש הבדל מבחינת בית המשפט וחברת הביטוח באם נפגעה היד הדומיננטית או השנייה, שכן פגיעה ביד הדומיננטית תוביל בוודאות גבוהה בהרבה לפגיעה ביכולת להשתכר ובתפקוד היומיומי בכלל.

דוגמה נוספת היא פגיעה עצבית שנגרמת בעקבות חבלות בתאונה, אשר יכולות להתבטא בשורה ארוכה של תסמינים נוירולוגים ובעלי השלכות קוגניטיביות ופסיכיאטריות, החל בפגיעה בזיכרון, דרך היכולת לנהל מידע ועד לבעיות נלוות כמו פוסט טראומה, ואפילו במקרים מסוימים התפתחות של אפילפסיה.

 

מה משפיע על גובה הפיצויים

הפיצויים מושפעים במידה רבה מחומרת הפגיעה ומשיעור אחוזי הנכות הנקבעים על ידי מומחים של ועדה רפואית או מטעם בית המשפט. זאת בין היתר על סמך בדיקות פיזיות, תיעוד טיפולים וצילומים כגון CT, MRI ובדיקת EMG. כאמור, ככל שמדובר בפגיעה חמורה יותר כך הפיצוי גבוה יותר, מכיוון שככל שהנכות גדולה יותר כך גם יש צורך לעבור יותר טיפולים רפואיים, לקבל סיוע מאחרים, לעבור ניתוחים, לקנות תרופות, וכמובן שישנה הגבלה על כושר העבודה.

במרבית המקרים פגיעות עצביות חורגות מגדר נכות רפואית, כמו מראה לא אסתטי, והן עומדות בגדר נכות תפקודית הפוגעת ביכולת של האדם לתפקד או לעבוד. למשל, פגיעה עצבית שאינה מאפשרת הנעה תקינה של האצבעות, פגיעה בעלת השלכות קוגניטיביות ותסמינים נוספים שמשפיעים באופן מהותי על היכולת להתפרנס, ואף מביאים להזדקקות לעזרה ביום יום. על כן, לפגיעות אלו מתלווים לרוב פיצויים יותר גבוהים באופן יחסי, אך יש להדגיש כי הדבר תלוי בעוד פרמטרים כמו ההשתכרות מלפני התאונה וגילו של הנפגע – כך שככל שהוא יותר צעיר ופוטנציאל ההשתכרות גבוה יותר הפיצויים גדלים.

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ וייצוג משפטי, פנו אל משרדנו בטלפון 03-5295666.

 

צור קשר

דילוג לתוכן